Vad händer om jag har givit felaktig behandling till en patient?

En felaktig behandling av en patient som inneburit lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall räknas som vårdskada och ska utredas enligt patientsäkerhetslagen. Händelsen ska snarast anmälas till IVO.

Vårdgivaren ska även snarast informera en patient som har drabbats av en vårdskada:

1. att det inträffat en händelse som har medfört en vårdskada,
2. vilka åtgärder som vårdgivaren avser att vidta för att en liknande händelse inte ska inträffa igen,
3. vårdgivarens skyldighet att hantera klagomål och synpunkter,
4. patientnämndernas uppgift enligt 2 § första stycket lagen (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården att hjälpa patienten att föra fram klagomål och att få sina klagomål besvarade av vårdgivaren,
5. möjligheten att anmäla klagomål till Inspektionen för vård och omsorg enligt 7 kap. 10 § patientsäkerhetslagen, och
6. möjligheten att begära ersättning enligt patientskadelagen (1996:799) eller från läkemedelsförsäkringen.

LAGSTÖD

1 kap. 5 § patientsäkerhetslagen (2010:659)
3 kap. 3 § patientsäkerhetslagen (2010:659)

3 kap. 5 § patientsäkerhetslagen (2010:659)

3 kap. 8 § patientsäkerhetslagen (2010:659)