Utgångspunkten ska alltid vara att vård ges i samråd med patienten. Skulle det finnas flera behandlingsalternativ har patienten rätt att bestämma vilket alternativ som hen önskar att ta del av. En patient kan däremot aldrig kräva en behandling, utan det är läkaren som bedömer om och vilken behandling som är aktuell. Det kan observeras att…...
Har en patient rätt att kräva en viss typ av behandling?
juli 13, 2025 |